Bodil Niska

Norske Bodil Niska er en av de få kvinnelige tenorsaksofon kunstnere rundt å arbeide i tradisjonen med jazz legender som Ben Webster, Stan Getz, Zoot Sims og Coleman Hawkins. Tonen er myk, men også kraftig og uttrykksfull. Hennes musikalske tilnærming tar opp arven fra de gylne år med jazz i det 21. århundre.
Bodil ble født i den arktiske byen Hammerfest, som ligger i Nord-Norge hvor hun vokste opp med å spille i skolens musikkorps.
Hennes første musikalske minne er å sitte på farens fang mens han spilte Misty for henne. Aksel Niska, En dyktig ingeniør, maler og trekkspiller også introdusert henne til saksofon lydene av Ben Webster og Stan Getz.
Bodil ble raskt jazz ikonet i sin lille hjemby. Hun spilte i en rekke jazzband konfigurasjoner, skrev jazz artikler for lokalavisen, arrangert konserter og festivaler og forvaltet jazzklubb på fritiden.
Etter å ha flyttet til hovedstaden Oslo i 1990, Bodil Niska enkelt blandet inn i den urbane jazzscenen, mest på grunn av hennes mentor / jazz personlighet / journalist / fotograf Randi Hultin. Randi introdusert Bodil til alle hun kjente i nasjonal og internasjonal jazz. Hun sendte private opptak av Bodil til mange av hennes legendariske jazz-venner, herunder Sonny Rollins som umiddelbart skrev tilbake: «Faen! Kvinnen kan SPILLE!"
Oppmuntret av hennes venner og kolleger, dannet Bodil jente gruppa Girl Talk i 1992. I tillegg til Bodil, besto denne gruppen av Elizabeth Walker på piano og Tine Asmundsen på bass. Gruppen spilte sitt kritikerroste album Talkin 'Jazz i 1996.

I 1998 bega Bodil  seg ut på en solokarriere med hjelp og støtte av jazz legend / pianist / komponist / arrangør Egil Kapstad. Med utrolig bassist Bjørn Alterhaug og svensk trommeslager par excellence Pelle Hultén sitt langvarige musikalske vennskapet var viktig i produksjon av Bodil første soloalbum First Song i 2000.
First Song fortsatte med å bli den mestselgende jazz-album i sin sjanger i 2000. Dekselet for First Song ble inspirert av Dexter Gordon's berømte coveret på Ballads og er en hyllest til ham, hans musikk og hans inspirasjon.
Blå (2004) var en arbeidskraft av kjærlighet og tok lang tid å planlegge å sette sammen. I sine liner notes hun sier:
" Jazz-melodien kan ofte bare brukes som et verktøy for improvisasjon og oppfinnelse. Frigjøre deg fra rammen av melodien er ofte regnet for å være selve essensen av jazz.”
Personlig er jeg alltid rørt av en god melodisk linje, setning eller humør. Så på dette albumet har jeg prøvd å bo så nærme melodien som jeg kunne, for å fjerne noen av det musikalske støvet - å finne veien tilbake. "
Night Time (2008) sier Bodil i en annen musikalsk sammenheng. Innføringen av den briljante Claes Crona Trio fra Sverige, og svenske født norsk bosatt gitarist / komponist / arrangør Staffan William-Olsson samt en blåserrekke gjør dette til en mer lekende plate.
Mellom de musikalske engasjementer, eier og driver Bodil Niska butikken og kafén Bare Jazz i Oslo. Hun er ofte brukt av media som en talsperson for kunsten av jazz. I 2000 presenterte hun den norske versjonen av jazz Grammy-priser, og hun har spilt i en rekke nasjonale og internasjonale radio-og TV-serier.